Subky Abdul Latif

Friday, September 16, 2005

MP THAILAND CADANG TUTUP MADRASAH

KRISIS antara rakyat Thai beragama Islam dengan kerajaan Thailand yang dikuasai oleh penganut Budha akan bertambah gawat jika Perdana Menteri Thaksin Shinawatra menerima cadangan 25 orang Anggota Parlimen dari partinya yang mahu supaya menutup beratus-ratus madrasah di wilayah berpenduduk Islam selatan negara itu.

Alasan yang diberikan ialah madrasah itu dikatakan menjadi pusat menyebarkan keganasan dan mengasut umat Islam bangunan menentang kerajaan.

Masyarakat Islam sudahpun membantah dan memberi amaran, jika krajaan mengambil tindakan itu, ia nescaya akan merumitkan lagi suasana di wilayah yang bergolak itu.

Perdana Menteri Thaksin diharap tidak mengambil tindakan itu, kerana ia akan dilihat sebagai kezaliman rakyatnya yang beragama Islam, malah ia lebih kejam dari membunuh beribu-ribu umat Islam.

Cadangan itu dilihat sebagai satu usaha untuk menghapuskan agama Islam di Negara itu.

Kekejaman dan kezaliman regim Bangkok terhadap umat Islam di wilayah-wilayah Islam itu tiada taranya sejak Pattani, Yala, Naraiwat dan lain dijadikan sebahagai sebehagian dari teritori Thailand. Ramai ulama dan guru-guru agama Islam dibunuh. Tetapi ia tidak pernah melarang untuk Islam mendirikan sekolah agama rakyat.

Antara yang meredakan rasa penentangan terhadap kerajaan Thailand selama ini ialah disebabkan wujudnya sekolah-sekolah agama itu. Jika mereka tidak dibenarkan mendirikan sekolah, suatu yang wajib bagi Islam, maka tentangan itu tidak mungkin diredakan.

Walaupun rasa tidak selesa menjadi sebahagian dari rakyat Thai dan menjadi rakyat di Negara itu tidak pernah hilang langsung, tetapi kerajaan Thailand terpaksa mengakui bahawa dalam masa 20 tahun kebelakangan ini pemberontakkan untuk berpisah boleh dikatakan lenyap.

Adalah mustahil bagi Thailand untuk menghapuskannya seratus peratus, tetapi kalau yang tidak seronok menjadi warga Thai sekadar beberapa puluh orang, maka ia adalah angka yang sudah mencecah kedudukan sifar.

Kerajaan Soviet Union cuba menghapuskan Islam dan pemikiran Islam hampir seratus tahun, tetapi apabila keadaan berubah, komunis tumbang, maka orang Islam kalau boleh tidak mahu bersama dengan Kremlin.

Sebabnya ialah Soviet Union dulu tidak memberi kebebasan beragama dadn beribadat. Tetapi kalau Rusia atau Thailand atau mana Negara yng ramai penduduk Islam mengamalkan kebebasan beragama dan beribadat, maka umat Islam rasa lebih selesa berada dalam Negara yang majority rakyatnya bukan Islam.

Mengapa ramai orang Islam dari Negara asalnya di timur tengah untuk tinggal di England, Perancis dan Jerman, ia adalah disebabkan Negara-negara itu sebelum kejadian 11 September 2001 mengambilkan kebebasan beragama yang seluas-luasnya.

Orang-orang Islam dari Mesir, Libya, Iraq, Syria dan lain-lain yang tidak dapat menikmati demokrasi dan kebebasan beragama untuk umat Islam sendiri tidak terjamin, menyebabkan mereka lebih selesa menjadi rakyat British dan Perancis dari menjadi rakyat Mesir, Tunisia dan sebagainya.

Thailand dilihat menuju kearah yang dinikmati oleh umat Islam di Switzerland, di England dan lain-lain dalam masa dua dasawarsa lalu. Umat Islam adalah antara yang menaikkan Thaksin dalam pilihan selepas beliau membentuk parti sendiri. Tetapi Thaksin gagal mewujudkan ketentaraman atau menegakkan keadilan apa bila berlaku insiden mengenai ada peguam Islam hilang tanpa pembelaan.

Insiden-insiden yang menimpa beberapa orang Islam menyebabkan berlaku kegelisan. Lalu mereka menuntut hak demokrasi dan keadilan. Ia dilayan dengan provokasi. Tindakan pro demokrasi ini sangat mudah ditafsirkan sebagai menularnya gejala keganasan.

Thaksin sebagai seorang tokoh politik pertama dalam masa 30 tahun ini mendapat sokongan kuat rakyat semua agama, gagal melihat rakyatya yang beragama Islam menjadi sasaran jenayah dan paksi kejahatan baik dari kelangan krajaan mahupun di luar kerajaan. Apabila mereka tidak mendapat perlindungan kerajaan, maka bagaimana mungkin dihilangkan rasa ketakutan dari kerajaan dan kaum yang majoriti?

Kerajaan dan masyarakat Thai wajar memehami bahawa Thailand ikut dijadikan sasaran oleh masyarakat antarabangsa yang menggunakan faktor keganasan global untuk menyekat Thailand dan Asia TEnggara menjadi distinasi pelancongan alternatif yang mengambil alih pasaran pelancongan Eropah.

Kepesatan pertumbuhan ekonomi China mulai melemahkan kuasa ekonomi barat. Muafakat ASEAN yang tidak dinamakan Kesatuan Asia TEnggara yang kukuh dan membangun membantu lagi kekuatan ekonomi China sebagai kuasa ekonomi dan kuasa besar dunia yang berpengaruh.

Golongan kapitalis dan imperialis barat cuba memusnahkan kemajuan rantau ini dengan serangan ekonomi ke atas beberapa Negara yang disebut harimau Asia dalam tahun 1990an. Thailand tentu ingat Thailand, Malaysia, Korea Sselatan, Indonesia dan lain-lain menjadi sasaran krisis mata wang yang menyebabkan kemajuan masing-masing diundurkan sekitar 10 hingga 15 tahun ke belakang.

Indonesia masih belum pulih. Yang lain mulai pulih dan kembali stabil. Reaksi Amerika dan Britain terhadap kejadian 11 Septembar 2001 menjadikan Islam sebagai kambing hitam, menyebabkan orang Islam suka membeli belah dikota-kata besar Eropah dan Amerika mengalih tumpuan mereka menjadi Asia Tenggara sebagai pasar raya baru dan Bangkok antara yang paling beruntung.

Maka serangan ekonomi hujung 90an itu gagal. Oleh itu agenda baru diperlukan. Islam dijadikan sasaran. Islam ada factor yang boleh menakutkan semua Negara Asia Tenggara yang tidak Islam. Apabila kerajaan penduduknya boleh dilagakan dengan Islam, maka huruhara di Asia Tenggara akan meletakkan pasaran beli belah di Eropah dan Amerika bertahan. Perangkap itu mengena. Thailand menjadi mangsa apabila kerajaan dan rakyatnya ditakutkan dengan rakyatnya yang beragama Islam.

Eropah dan Amerika yang dikuasai oleh pemeluk Kristian dan Yahudi berjaya menarik Thailand bersama mereka memerangi Islam. Maka Thailand pun sudah huruhara dan tidak diketahui hingga bila. Dengan langkahnya bercadang untuk menutup sekolah agama rakyat, akan menjadikan Asia Tenggara medan ketegangan yang berlanjutan.

Cadangan untuk menutup madarasah itu adalah polisi barat yang global. Amerika cuba memujuk dunia Arab supaya mengubah sistem pedidikan Islam desngan melucutkan bab jihad. Memang perkara jihad ini sangat kurang dibicnangkan di kuliah-kuliah di Madinah dan kota-kota lain.

Musharaf dan Mahathir telah lebih dulu memerangi sekolah agama kerana ia dikatakan menyuburkan fahaman ekstrimis yang ssekarang ditukar sebagai penyumbang kepada keganasan. Musharaf dan Mahathir dibiarkan menutup sekolah pondok secara sistematik ia iaitu menghentikan bantuan, maka ia pun mati sendiri.

Kota-kota Eropah melarang pelajar Islam bertudung ke maktab. Dengan sendirinya ia mengurangkan wanita Islam yang berpelajaran tinggi.

Inilah peluang paling baik menutup madrasahnya dengan menggunakan alasan ia menyuburkan keganasan. Thaksin seolah-olah terlambat. Thaksin payah disalahkan kerana beliau berguru dari Musharraf dengan Mahathir, dan bagaimana dunia Islam boleh membantah Thailand jika ia menutup madrasah itu/

Thaksin jangan terikut-ikut dengan langkah tidak memandang jauh Mahathir dan Musharraf terhadap agamanya sendiri. Thailand sukar mengadakan system pendidikan Islam yang lain. Pakistan pasca Musharrf dan Malaysia pasca Mahathir mungkin ada langkah alternatif lambat laun.

Tetapi Thailand akan silap besar jika ia mengikut silap mata Amerika dan silap penglihatan pemimpin Pakistan dan Malaysia itu. Seribu orang Islam dibunuh, Islam akan selamat tetapi 100 madrasah ditutup, ia seperti membunuh seluruh umat Islam Thailand. Ia bukan satu asutan tetapi satu nasihat dan ingatan kepada Thailand untuk kebaikannya.

Thailand masih banyak harapan untuk menyelesaikan huruhara di negaranya secara damai. Thaksin mesti menganjurkan sidang Islam antarabangsa dengan bantuan jiran-jirannya dari Negara Islam serta dunia Islam. Negara-negara Islam boleh memberi jaminan kepada Thailand supaya rakyatnya yang beragama Islam tidak bangkit, tetapi Thailand hendaklah mewujudkan kebebasan beragama yang terbaik dan memberi hak demokrasi dan keadilan yng sama kepada rakyat beragama Islam.

Thailand mesti memberi hak kepada wilayah-wilayah yang bergolak itu menentukan nasibnya seperti yang Indonesia beri kepada Aceh. Aceh bebas menentukan kemahuannya tetapi tidak terkeluar dari kedaulatan Indonesia. Thailand akan jadi Negara makmur dan contoh jika ia berlapang dada dan melihat rakyatnya yang beragama Islam lebih senang tinggal dalam kedaulatan Thailat.

Thailand boleh berbangga kiranya ia dapat meletakkan rakyatnya yang Islam lebih bertuah dari umat Islam Mesir, Pakistan dan lain-lain tertekan dalam Negara dan agama sendiri.

SeTAPAK
16/09/05

0 Comments:

Post a Comment

<< Home