Subky Abdul Latif

Thursday, September 22, 2005

YANG UNTUNG POLITIK MAWI

MAWI adalah anak didik hiburan ciptaan Akadami Fanatasia 3 yang entah kerana apa memukau para belia. Ia menjadi wabak kepada semua peringkat generasi hatta haji dan lebai.

Mulanya dia sudah terkeluar dari senarai 12 pelajar AF3. Juri muzik yang menguasai bidangnya tahu kelemahan Mawi. Dia tidak mengikut muzik, Mzik pula seolah-olah mesti mengikutnya.

Penganjur menerima kitikan SMS kerana mengenepikan Mawi. Ketika itu peniaga hiburan menyedari Mawi boleh membawa rezeki kepada perniagaannya.

Diadakan semula ujian untuk lapan pelajar yang ditolak bagi memilih dua pelajaran tambahan. Adalah dipercayai ujian semula itu semata-mata untuk mengambil Mawi.

Benar katanya, rezekinya.

Dia dapat apa yang dia dapat, dan dia jadi apa yang jadi padanya sekarang.

Rezekinya dia kini menjadi rebutan antara penganjur hiburan dan pesaing politik. Peniaga hiburan tidak dapat beruat apa dalam masa setahun ini kerana dia terikat kontrak dengan penganjur AF3.

Kerana Mawi menjadi buah mulut semua lapisan masyarakat manusia, maka pesaing politik cuba meraih tuahnya.

Peneraju-peneraju politik kerajaan Kelantan dari awal melihat bakat dan tuahnya dalam seni muzik nasyid dan watak lurun orang kampung beragama boleh memecah tanggapan dingin anak muda gila muzik dan hiburan kepada kerajaan negeri itu.

Pemuda UMNO tidak mahu tuah Mawi itu menjadi sial pula baginya, maka ia cepat-cepat mengepung Mawi, cepat-cepat dibawa ke kemah Putera UMNO yang berkampung di Baling. Dipakaikan dia dengan baju T Putera dan disamping menghiburkan mereka dia menggunakan suara buluh perindunya untuk menyenangkan hati pimpinan Pemuda UMNO.

Dia masuk kandang kambing, maka dia pun mengikut resmi kambing. Menyesuakan diri dengan suasana di situ itu adalah rezekinya. Dia kena layan penganjur supaya mereka terhibur.

30 September 2005 ini dia ke Kota Bharu. Resmi di situ lain, tidak macam resmi kambing. Katakanlah kerbau, maka dia ikut resmi kerbau. Orang Kelantan akan terhibur. Mawi akan mengiburkan mereka dengan cara yang tidak menusahkan penganjur tentang politiknya.

Pemuda UMNO menganjurkan sidang media untuinya. Pemuda UMNO takut sangat pemergiannya ke Kelantan merugikannya.

Mereka memang sudah gelabah dengannya kerana tersebar khabar angina, di rumahnya di Felda Taib Andak ada gambar Tuan Guru Nik Aziz tergantung di dinding. Tiada penapian dan tiada pengesahan. Ada pula kata-kata dalam pilihan raya lalu, dia mengeluarkan keringat menolong pos calon KeADILan. Tiada penapian dan tidak pengesahan.

Pemuda UMNO tentunya tidak terhibur dengan desas desus mengenai penghibur itu. Maka dalam sidang media yang diusahakan oleh Pemuda UMNO, suara buluh perindu megelarkan suara bukan nyanyi.

Dia mengaku bukan ahli PAS dan tidak pernah menjadi penyokong PAS. Walaupun ia bukan lagi dan lirik yang lazimnya menghibur, maka cakap-ckap biasa itu adalah hiburan bagi Pemuda UMNO dari Mawi.

Sebagai penyanyi dia bebas melayan peminat-peminatnya, kerana pemimpatnya adalah dalam semua kumpulan manusia.

Dia sudah ada tiket ke Kelantan. Beratus ribu peminat dikir barat, makyong, menorah, wayang kulit akan memenuhi Stadium Sultan Muhamad Kota Bharu bersama dengan ahli dan penyokong PAS sedang menunggunya. Dia sudah tentu bertemu Tuan Guru Menteri Besar dan mujngkin mencium tangannya.

Adakah dia penyokong Dato Nik Aziz?

Dalam sidang media anjuran Pemuda UMNO itu Mawi ditanya, siapa yang disokongnya?

Kerana sidang akhbar itu diusahakan oleh Pemuda UMNO dia juga memberi jawapan politik yang boleh mendatangkan rezeki. TErhibur Pemuda UMNO bila jawapan politik Mawi adalah yang disoskongnya Pak Lah.

Sekadar menyokong Pak Lah tidaklah politik sangat bagi budak muda sepertinya. Kalaupun ia bukan cakap politik tetapi ia menguntungkan politik Pemuda UMNO. Memang budak-budak muda banyak menjadi alat UMNO sedang mereka tidak berpolitikpun.

Tetapi apabila jawapannya yang penuh ialah, ‘Saya sokong Pak Lah memerangi dadah,’ maka jadilah Mawi penghibur yang pandai memainkan lagu politik secara tidak berlagu.

Pemuda UMNO dan Pak Lah beruntung, tetapi untungnya sebelah saja. Pada Mawi ada sebelah lagi. Adakah dia akan bagi pada sesiapa yang sebelah lagi itu? Atau dia akan simpan untuknya, tidak akan bagi pada sesiapa pada masa ini.

Rezeki Mawi ada juga di Kelantan. Tetapi kerana ada rezeki di Kelantan, dia juga akan dapat banyak rezeki pula di tempat lain. Rezeki yang sudah didapati dari Pemuda UMNO itu, sedikit sebanyak disebabkan oleh rezeki di Kelantan itulah.

Bagi memestikan Mawi tidak tesrkenang sangat rezeki dari Kelantan itu, negeri-negeri di bawah UMNO wajar menyediakan rezeki untuknya, lebih dari rezeki yang dia dapat di Kelantan.

Apa politik yang orang di sekeliling kerajaan Kelantan boleh dapat dari politik Mawi ini tidak diketahui.

Jika orang-orang kerajaan di Kelantan itu berjaya memegang kuasa atas kerjasama manusia di bumi dan malaikat di langat, maka bagi mengekalkan kuasa itu beralih setapat lagi. Ia adalah kerjasama manusia di bumi yang dulu juga dengan Mawi yang juga dari bumi. Pada ketika yang sama ia mengekalkan kerjasama manusia di bumi dengan malaikat di langit.

Mawi yang berpolitik itu mestilah memberi kerjasama kepada manusia di bumi Kelantan itu bagi mengekalkan kerjasama yang diperlihinya dari malaikat selama ini. Jangan persembahkan sesuatu yang menyebabkan malaikat di langit menarik kerjasamanya.

Malaikat pula tidak sekadar melihat kerjasama itu di Kota Bharu saja. Kerjasama itu termasukkan kerjasama di tempat lain. Kalau Mawi masih sebahagian dari kerjasama dengan orang-orang di Kelantan, maka malaikat akan tengok kerjasama itu tidak sekadar di Kota Bharu saja.

Mawi tidak terlibat dan tidak terikat dengan kerjasama malaikat dan manusia tahun 1990 dulu. Masa itu Mawi mungkin belum bersunat lagi.

Mawi orang bebas. Mawi tidak mencari orang politik. Tetapi orang politik mencarinya. Patutkan orang politik mahu menumpang kekuatan Mawi? Yang jelas Mawi adalah pemenang antara kumpulan-kumpulan politik yang hendak menumpang kekuatannya. Yang belum tentu menang iakah orang-orang politik yang mencari kekuatan dari kejuaraan Mawi dalam Akadami Fantasia.

Jika andaian ini tepat, ia bererti masing-masing sudah hilang kekuatan, bahkan bergantung kepada Mawi yang menjadi agen hiburan baru.

SeTAPAK
22/09/05

0 Comments:

Post a Comment

<< Home