BERBUKA APA SERATUS SEORANG?
DUA dari banyak perkara yang menjolok mata dalam bulan Ramadhan ini yang melibatkan umat Islam. Yang pertama melibatkan ibadat dan yang kedua maksiat bandar berlaku di kampung.
Yang pertama ialah amalan berbuka puasa di hotel yang mengenakan makanan bufe berharga RM 100 bagi satu kepala.
Makan bufe di hotel memang mahal tetapi semahal-mahal pun tidak sampai seratus ringgit satu kepala. Tetapi ia adalah perniagaan hotel dan budaya hotel, tiada orang luar yang boleh takwil.
Hotel yang berniaga dan ia hendak untung. Orang ramai yang mahu makan, haknyalah mahu makan RM100 satu kepala sekali makan. Apa yang dimakannya adalah halnya dan haknya.
Jika ia dirasakan mahal dan tidak munasabah, maka hak pengguna untuk tidak ke hotel.
Tetapi bagi berbuka puasa dengan seratus ringgit seorang adalah memperolok-olokkan bulan Ramathan walaupun hotel dan pelanggannya diberi kebebasan mengikut yang dibenarkan oleh perlembagaan.
Berbuka adalah satu ibadat dalam ibadat puasa. Ia diperlukan. Tak betul puasa kalau tidak berbuka pada waktunya. Dan berbuka perlu disegerakan. Ia tidak boleh dilambatkan.
Sunat Nabi SAW berbuka dengan dua bijik korma saja selepas itu baginda solat. Dari amalan baginda itu umat Islam digalakkan berbuka ringan.
Apabila berbuka di hotel dengan bayaran seratus ringgit seorang, berbaloikah berbuka pada kadar yang ringan? Untuk memadankan dengan bayaran seratus ringgit, maka secara saikologinya, makanlah sesuai dengan harga seratus ringgit itu.
Dalam apa keadaan pun kalaupun makan sesikit yang digalakkan oleh Islam, dan ia tentulah tidak padan dengan wang yang dibayar, sekalipun yang membayar merasa redha dengan kos itu, tetapi ia dikira lumayan dan mewah kepada pelanggan.
Untuk apa memilih berbuka seratus ringgit seorang di hotel? Munkin pertanyaan Nabi Hud a.s. kepada kaum Aad yang membina kediaman masing-masing sseperti istana dan mahligai, tidak sekadar di tanah rata, malah nun tinggi di lereng bukit.
Kaum Aad ada duit. Haknyalah membina rumah sebesar, setinggi dan semewah mana pun.
Tetapi teguran Nabi Hud itu dirakamkan dalam Al-Quran. Untuk apa membina kediaman yang sedemikian. Untuk menunjuk-nunjuk? Untuk menyangka mereka kekal tak mati-mati?
Untuk apa berbuka di hotel dengan kos seperti itu? Maka jawapannya adalah untuk menunjuk-nunjuk.
Puasa bukan untuk menunjuk-nunjuk. Berbuka dengan kos itu adalah demi menunjuk-nunjuk. Tidak sesuai dengan ajaran untuk bersedahana dalam bulan Ramadhan.
Yang berbuka di situ tidak akan miskin dengan kos yang dikenakan. Makanlah dengan seisi keluarga dan genaplah sebulan suntuk, sakunya tetap ketat dengan duit.
Tetapi ia adalah membuang duit. Yang dimakan tidak sebanyak mana, tetapi mungkin itu cara Allah hendak mengeluarkan duitnya dari sakunya.
Dalam bulan Ramadhan ini setiap masjid dan surau mengadakan berbuka gotong royong bergilir-gilir ancara sesama masyarakat setempat. Keadaan semasa tidak memudahkan makanan berbuka itu disediakan sendiri oleh yang menjamu.
Surau dan masjid kebanyakannya tidak menyediakan petugas khas. Jika mahu surau mengendalikannya, surau serahkan kepada tukang masak mengendalikannya. Kosnya tinggi.
Maka tidak mungkinkan orang yang berbuka puasa di hotel itu memberi ssebahagian duit berbuka itu kepada surau-surau yang menjamu antaranya orang miskin dan anak yatim?
Di Mekah pun mungkin ramai saudagar minyak berbuka di hotel desngan kos yang mungkin lebih tinggi, tetapi setiap berbuka puasa di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi di Madinah, orang-orang kaya menjamu setiap orang berbuka ringan.
Apa salahnya orang-orang berduit itu berbuka di surau dan kalau mahu makan elok sikit gunakan wang untuk menyeidkan makanan yang menyelerakan yang kosnya jauh rendah dari kos di hotel.
Sepanjang Islam berkembang tempat berbuka yang terbaik di luar rumah ialah di surau dan masjid. Bukan hotel. Walaupun hotel juga ada musalla, tetapi masjid jauh lebih baik. Dan dengan kos yang dikenakan ia adalah menjadi tempat berbuka bagi orang yang suka menunjuk-nunjuk. Yang suka menunjuk-nunjuk itu ia adalah orang yang sombong.
Kejadian yang di kedua ialah sebuah kampung di Port Dickson telah dijadikan kelab hiburan. Ketika orang memakmurkan masjid dan surau ada budak-budak muda Islam yang berdangdut hngga tengah malam.
Mereka sudah ditangkap dan dibawa ke balai polis.
Ia adalah natijah galakan pelancong. Bukan menteri pelancong dan kerajaan pro pelancong mahu kegiatan pelancong sampai begitu, sampai ada kegiatan Bandar seperti Mumbai, Los Angeles dan Paris ada di kampong terpencil orang Islam.
Yang jadi begitu adalah kesan system terbuka dan kerajaan yang tidak nahi munkar. Kerajaan menggalak amar makruf tetapi ia tidak peka dengan nahi munkar.
Ia tidak wajar sekadar menyalahkan budak-budak itu saja. Budak-budak itu adalah ibarat kucing yang tidak menolak tikus. Budak-budak yang keadaan berahinya adalah begitu, maka system yang tidak nahi munkar memberi ruang kepada mereka, maka jadi kucinglah mereka.
Ia bukan kejadian yang patut berlaku dalam Negara Islam contoh. Kata seorng timbalan menteri, dasar Islam Hadhari sejak merdeka tidak menghalang hal-hal itu.
Sebelum merdeka kelab seperti itu ada di Bandar. Selepas merdeka ia ke luar Bandar.
SETAPAK
17/10/05
DUA dari banyak perkara yang menjolok mata dalam bulan Ramadhan ini yang melibatkan umat Islam. Yang pertama melibatkan ibadat dan yang kedua maksiat bandar berlaku di kampung.
Yang pertama ialah amalan berbuka puasa di hotel yang mengenakan makanan bufe berharga RM 100 bagi satu kepala.
Makan bufe di hotel memang mahal tetapi semahal-mahal pun tidak sampai seratus ringgit satu kepala. Tetapi ia adalah perniagaan hotel dan budaya hotel, tiada orang luar yang boleh takwil.
Hotel yang berniaga dan ia hendak untung. Orang ramai yang mahu makan, haknyalah mahu makan RM100 satu kepala sekali makan. Apa yang dimakannya adalah halnya dan haknya.
Jika ia dirasakan mahal dan tidak munasabah, maka hak pengguna untuk tidak ke hotel.
Tetapi bagi berbuka puasa dengan seratus ringgit seorang adalah memperolok-olokkan bulan Ramathan walaupun hotel dan pelanggannya diberi kebebasan mengikut yang dibenarkan oleh perlembagaan.
Berbuka adalah satu ibadat dalam ibadat puasa. Ia diperlukan. Tak betul puasa kalau tidak berbuka pada waktunya. Dan berbuka perlu disegerakan. Ia tidak boleh dilambatkan.
Sunat Nabi SAW berbuka dengan dua bijik korma saja selepas itu baginda solat. Dari amalan baginda itu umat Islam digalakkan berbuka ringan.
Apabila berbuka di hotel dengan bayaran seratus ringgit seorang, berbaloikah berbuka pada kadar yang ringan? Untuk memadankan dengan bayaran seratus ringgit, maka secara saikologinya, makanlah sesuai dengan harga seratus ringgit itu.
Dalam apa keadaan pun kalaupun makan sesikit yang digalakkan oleh Islam, dan ia tentulah tidak padan dengan wang yang dibayar, sekalipun yang membayar merasa redha dengan kos itu, tetapi ia dikira lumayan dan mewah kepada pelanggan.
Untuk apa memilih berbuka seratus ringgit seorang di hotel? Munkin pertanyaan Nabi Hud a.s. kepada kaum Aad yang membina kediaman masing-masing sseperti istana dan mahligai, tidak sekadar di tanah rata, malah nun tinggi di lereng bukit.
Kaum Aad ada duit. Haknyalah membina rumah sebesar, setinggi dan semewah mana pun.
Tetapi teguran Nabi Hud itu dirakamkan dalam Al-Quran. Untuk apa membina kediaman yang sedemikian. Untuk menunjuk-nunjuk? Untuk menyangka mereka kekal tak mati-mati?
Untuk apa berbuka di hotel dengan kos seperti itu? Maka jawapannya adalah untuk menunjuk-nunjuk.
Puasa bukan untuk menunjuk-nunjuk. Berbuka dengan kos itu adalah demi menunjuk-nunjuk. Tidak sesuai dengan ajaran untuk bersedahana dalam bulan Ramadhan.
Yang berbuka di situ tidak akan miskin dengan kos yang dikenakan. Makanlah dengan seisi keluarga dan genaplah sebulan suntuk, sakunya tetap ketat dengan duit.
Tetapi ia adalah membuang duit. Yang dimakan tidak sebanyak mana, tetapi mungkin itu cara Allah hendak mengeluarkan duitnya dari sakunya.
Dalam bulan Ramadhan ini setiap masjid dan surau mengadakan berbuka gotong royong bergilir-gilir ancara sesama masyarakat setempat. Keadaan semasa tidak memudahkan makanan berbuka itu disediakan sendiri oleh yang menjamu.
Surau dan masjid kebanyakannya tidak menyediakan petugas khas. Jika mahu surau mengendalikannya, surau serahkan kepada tukang masak mengendalikannya. Kosnya tinggi.
Maka tidak mungkinkan orang yang berbuka puasa di hotel itu memberi ssebahagian duit berbuka itu kepada surau-surau yang menjamu antaranya orang miskin dan anak yatim?
Di Mekah pun mungkin ramai saudagar minyak berbuka di hotel desngan kos yang mungkin lebih tinggi, tetapi setiap berbuka puasa di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi di Madinah, orang-orang kaya menjamu setiap orang berbuka ringan.
Apa salahnya orang-orang berduit itu berbuka di surau dan kalau mahu makan elok sikit gunakan wang untuk menyeidkan makanan yang menyelerakan yang kosnya jauh rendah dari kos di hotel.
Sepanjang Islam berkembang tempat berbuka yang terbaik di luar rumah ialah di surau dan masjid. Bukan hotel. Walaupun hotel juga ada musalla, tetapi masjid jauh lebih baik. Dan dengan kos yang dikenakan ia adalah menjadi tempat berbuka bagi orang yang suka menunjuk-nunjuk. Yang suka menunjuk-nunjuk itu ia adalah orang yang sombong.
Kejadian yang di kedua ialah sebuah kampung di Port Dickson telah dijadikan kelab hiburan. Ketika orang memakmurkan masjid dan surau ada budak-budak muda Islam yang berdangdut hngga tengah malam.
Mereka sudah ditangkap dan dibawa ke balai polis.
Ia adalah natijah galakan pelancong. Bukan menteri pelancong dan kerajaan pro pelancong mahu kegiatan pelancong sampai begitu, sampai ada kegiatan Bandar seperti Mumbai, Los Angeles dan Paris ada di kampong terpencil orang Islam.
Yang jadi begitu adalah kesan system terbuka dan kerajaan yang tidak nahi munkar. Kerajaan menggalak amar makruf tetapi ia tidak peka dengan nahi munkar.
Ia tidak wajar sekadar menyalahkan budak-budak itu saja. Budak-budak itu adalah ibarat kucing yang tidak menolak tikus. Budak-budak yang keadaan berahinya adalah begitu, maka system yang tidak nahi munkar memberi ruang kepada mereka, maka jadi kucinglah mereka.
Ia bukan kejadian yang patut berlaku dalam Negara Islam contoh. Kata seorng timbalan menteri, dasar Islam Hadhari sejak merdeka tidak menghalang hal-hal itu.
Sebelum merdeka kelab seperti itu ada di Bandar. Selepas merdeka ia ke luar Bandar.
SETAPAK
17/10/05
0 Comments:
Post a Comment
<< Home